Three Resurrected Drunkards - Kolmen juopon ylösnousemus (帰って来たヨッパライ Kaette kita yopparai 1968)

 " - Jos tämä olisi elokuva... Hän tulisi juosten minun syliini nyt.

- Jep, jos se olisi jonkun tyhmän japanilaisen ohjaajan."


Nagisa Oshima on ehdottomasti yksi Japanin kaikkien aikojen tunnetuimpia ohjaajia ja yksi tärkeimmistä Japanin uuden aallon ohjaajista. Jos ranskalainen uusi aalto on vaikeasti / löyhästi määriteltävä, niin japanilaisen uuden aallon kohdalla määritelmä on vielä löyhempi. Japanilainen uusi aalto sisältää elokuvia 1950-luvun lopusta 1970-luvun alkuun. Uuden aallon ohjaajia olivat muun muassa Susumu Hani, Hiroshi Teshigahara, Yoshishige Yoshida, Shohei Imamura ja tämän elokuvan ohjannut Nagisa Oshima. Myös Seijun Suzuki on joskus listattu kuulumaan japanilaiseen uuteen aaltoon.

Erona ranskalaiseen uusi aalto -liikkeeseen, Japanissa liike toimi edelleen studioiden sisällä. Nyt vanhojen mestarien rinnalle nostettiin uusia ohjaajia, jotka saivat tehdä elokuvia aikaisemmin käsittelemättömistä aiheista, esimerkiksi radikalismi, nuorisokulttuuri, nuorisorikollisuus, rasismi ja homous nousivat pinnalle ilmiöinä. Uusien aiheiden lisäksi elokuvien rakenne oli erilainen kuin aikaisemmissa elokuvissa.

Pitkän alkupuheen jälkeen nyt päästään kiinni Oshiman elokuvaan Three Resurrected Drunkards - Kolmen juopon ylösnousemus (帰って来たヨッパライ Kaettekita yopparai 1968). Tässä elokuvassa Oshima käsittelee korealaisten asemaa Japanissa ja sitä miten huonosti heitä kohdellaan. Elokuvasta käytetään termiä "zainichi", joka tarkoittaa korealaista, joka asuu pysyvästi Japanissa. Termiä saatetaan käyttää kuvaamaan myös muita kansallisuuksia, sillä kirjaimellisesti se tarkoittaa Japanissa asuvia ulkomaalaisia.

Teksti sisältää juonipaljastuksia.

Elokuva alkaa sillä, että kolme nuorta opiskelijaa (Kazuhiko Kato, Osamu Kitayama, Norihiko Hashida) kulkevat ja pelleilevät rannalla. Rannalla ollessaan he lavastavat uudelleen Eddie Adamsin kuuluisan kuvan Vietnamin sodasta, jossa teloitetaan vanki. Yksi hahmoista tähtää sormillaan toista päähän ja kolmas koittaa vääntää tähtäyksen kohteena olevan kasvoja irvistykseen. Tämän jälkeen he päättävät mennä uimaan mereen, jolloin heidän rannalla olevat vaatteet ryöstää hiekan alta tuleva käsi. Tilalle käsi antaa korealaisen sotilaan univormun ja kouluasun.

Tultuaan uimasta miehet huomaavat, että vaatteet ovat vaihtuneet, mutta molempiin vaihtuneisiin vaatteisiin on jätetty 500 jeniä. Miehet spekuloivat tapausta, mutta eivät jää ajattelemaan sitä sen enempää. Ostaessaan tupakkaa he ajattelevat, että syrjäseudulla ei tiedetä vielä tupakka-askin uutta hintaa ja yrittävät tingata askin 40 jenin hintaan, kun uusi on 50 jeniä. Tästä johtuen kauppias arvelee heidän olevan karkumatkalla olevia korealaisia. Kauppias soittaa asiasta poliisille ja ilmiantaa miehet.

Tästä alkaa tapahtumien sarja, jossa miehet tutustuvat kauniiseen naiseen, outoon koukkukätiseen ja silmälappuiseen mieheen ja joutuvat viranomaisten takaa-ajamiksi. Vaikka tapahtumat lähentelevät surrealismia, niin lähes kaikissa käänteissä huomaa miten korealaiset kokevat rasismia ja huonoa kohtelua Japanissa. Elokuvan puolessa välissä tapahtuu twisti, kun kolmikko palaa elokuvan alkuun ja käy samat tapahtumat lävitse. Tällä kertaa kuitenkin heidän kulkiessaan tapahtumien läpi, he tietävät ne jo etukäteen ja osaavat toimia niissä eri tavalla.

Elokuva on yhteiskuntakriittinen ja se ei ole uutta Oshimalle. Japani on ollut ja on edelleenkin suhteellisen sulkeutunut yhteiskunta ulkomaalaisia kohtaan ja vaikka tilanne on muuttunut parempaan suuntaan, niin kyllä yhteiskunnassa voi edelleen aistia vaikutteita menneistä. Elokuvassa on myös vahvasti esillä sodanvastainen ajatusmaailma.

Kolmen juopon ylösnousemuksessa pääosia esittää The Folk Crusaders -yhtyeen kolme jäsentä ja elokuva perustuukin heidän lauluunsa Kaette kita yopparai. Kuinka tarkkaan käsikirjoitus sitten perustuu tuohon lauluun, niin sitä en osaa sanoa. Mutta toisaalta, elokuvan nimikin on kolmen juopon ylösnousemus, joka tarkoittaa elokuvan tapahtumien uudelleen alkamista puolessa välissä, mutta juopot? Elokuvan kolme nuorta päähenkilöä eivät juopumukseen asti alkoholia nauti.

Elokuva on Nagisa Oshiman oman tuotantoyhtiön Sozoshon tuottama elokuva.

Kolmen juopon ylösnousemus on yksi japanilaisen uuden aallon elokuvia ja nostaa esiin ulkomaalaisten kokemaa rasismia Japanissa, mutta silti elokuva ei lukeudu Oshiman parhaimpien joukkoon. Se, kuten monet muutkin japanilaiset elokuvat, on kuitenkin katsomisen arvoinen jo erilaisen rakenteensa vuoksi.

Tekijät: ohjaaja: Nagisa Oshima, käsikirjoitus: Masao Adachi, Mamoru Sasaki, Tsutomu Tamura, Nagisa Oshima, pääosissa: Kazuhiko Kato, Osamu Kitayama, Norihiko Hashida, tuotantoyhtiö: Sozosha, kesto: 80 min.

Kommentit