Bullet Ballet (バレット・バレエ 1998)

" - Jopa madot kääntyvät, niin sanotusti.

Eikö niin Chisato?"

Bullet Ballet (バレット・バレエ 1998) on Shinya Tsukamoton paluu mustavalkoisen elokuvan pariin. Elokuva kuvattiin jo vuonna 1997, ensi-ilta oli Venetsian elokuvajuhlilla 1998 ja julkaistiin Japanissa vasta vuonna 2000, Tsukamoton seuraavan projektin Geminin (双生児-GEMINI- Sōseiji 1999) jälkeen. Tsukamoton alkuperäinen versio, joka näytettiin Venetsiassa oli noin kymmenen minuuttia pidempi kuin myöhemmin julkaistu versio. Kuten tavallista, Shinya Tsukamoto on tässäkin elokuvassa toiminut ohjaajana, käsikirjoittajana ja pääosan näyttelijänä.

Teksti sisältää juonipaljastuksia.

Elokuva kertoo Godasta (Shinya Tsukamoto), joka työskentelee mainostoimistossa ja elämässä tuntuvat asiat olevan mallillaan. Elokuvan alussa Goda keskustelee iloisesti puhelimessa naisystävänsä kanssa, mutta palatessaan kotiin selviää naisystävä on ampunut itsensä. Goda ei voi käsittää mitä on tapahtunut ja mistä hän on saanut aseen käsiinsä.

Kulkiessaan pitkin kaupungin katuja ja sivukujia, Goda tapaa Chisaton (Kirina Mano), jonka hän on pelastanut hyppäämästä metron alle aikaisemmin. Pelastus ei onnistunut täysin ja hänet ryöstettiin. Tämän uuden tapaamisen aikana Chisato kutsuu jenginsä ryöstämään Goda uudestaan ja Goda passiivisesti alistuu kohtaloonsa.

Katkerana kohtalostaan, Goda päättää hankkia itselleen pistoolin ja kostaa nuorille jengiläisille. Goda yrittää hankkia asetta monin eri tavoin, mutta ei onnistu ja lopulta päättää koota sellaisen itse. Kostoretki, jolle hän lähtee ei kuitenkaan pääty hyvin.

Tässä kohtaa tarina ottaa mukaan myös nuoret jengiläiset, joilla on käynnissä omat reviirikiistat kilpailijoiden kanssa. Syystä tai toisesta, Goda auttaa heitä tai lähinnä ehkä suojelee Chisatoa. Godalle ja Chisatolle muodostuukin erikoinen suhde.

Tarinan kannalta elokuva on ohuen ohut ja se ei kannattele elokuvaa juurikaan. Varsinkin loppua kohden tuntuu, että asioita tapahtuu vain tapahtumisen vuoksi. Mitä lopullista väliä on esimerkiksi Goton (Takahiro Murase) pyrkimyksillä jättää rikollinen elämä, koska tuo juonikuvio ei johda minnekään?

Elokuva elää upean mustavalkokuvauksen ja nopean temmon kautta. Kaupungin hämärät sivukujat ja jengiläisten tukikohtana toimiva hylätty talo ovat upean näköisiä. Napakan keston myötä Tsukamoton on tahdittanut elokuvan hyvin ja tylsää hetkeä ei ole.

Inspiraationa tarinalle on ollut Tsukamoton omakohtainen kokemus, kun nuorisjengi ryösti hänet. Hän antoi ryöstäjille rahat, mutta heti tuon jälkeen oli lähtenyt jahtaamaan heitä. Lopulta poliisi pysäytti Tsukamoton ja varkaat pääsivät pakenemaan. Tämä vaikuttaa hyvin suoralta viittaukselta siihen kun Goda ryöstetään, mutta hän päättää lähteä myöhemmin kostamaan saatuaan aseen itselleen.

Tuntuu siltä, että Tsukamoto ei ole aivan tiennyt mihin suuntaan hän haluaa lähteä viemään tarinaa. Godan masennus ja naisystävän kuoleman selvitys? Godan ja Chisaton suhde? Nuorisojengin kohtalo ja Godan liittyminen siihen? Oliko Venetsian elokuvajuhlilla näytetyssä "ylimääräisissä" minuuteissa jotain, mikä olisi syventänyt tarinaa ja hahmoja? Nyt kaikki tuntuu vain nopeasti ohitetulta.

Visuaalisuuden puolesta elokuvaa voi suositella, kuten kaikkia Tsukamoton elokuvia, mutta tarinan puolelta Bullet Ballet taitaa olla Tsukamoton heikoin.

Knoppitietona voi kertoa, että Tsukamoto oli ohjannut nuoria näyttelijöitä sanomalla heillä olevan mätänevät kalat silmissään. Tämä selvisi vuonna 2019 New Yorkissa pidetyssä Festival of New Japanese Film -tapahtuman Q&A-osuudessa. Tämän jälkeen Tsukamoto naurahti ja sanoi sen olevan huonoa ohjaamista.

Tekijät: ohjaaja: Shinya Tsukamoto, käsikirjoitus: Shinya Tsukamoto, näyttelijät: Shinya Tsukamoto, Kirina Mano, Tatsuya Nakamura, Takahiro Murase, Kyoka Suzuki, tuotantoyhtiö: Kaijyu Theater, kesto: 87 min.

Kommentit