Gemini (双生児 Soseiji 1999)

" - Sinun täytyy tietää kuinka kauhea rutto voi olla!
Ja mistä he tulivat? Mitä luulet?
Slummeista, slummit ovat tautien kasvualusta."

Gemini (双生児 Soseiji 1999) on Shinya Tsukamoton kuudes kokopitkä elokuva ja ensimmäinen aikakausielokuva, joka sijoittuu vuoteen 1910. Elokuva perustuu Edogawa Ranpon lyhyeen tarinaan, mutta löyhästi. Geminiin asti Tsukamotolle oli ollut tyypillistä, että hänen elokuvansa tapahtuvat nykyajassa, teollisessa maailmassa, parhaimpina esimerkkeinä Tetsuo: The Iron Man (鉄男, TETSUO 1989) ja Tetsuo II: Body Hammer (鉄男II Body Hammer 1992).

Vaikkakin Shinya Tsukamoton ajatteleminen vain Tetsuoiden kautta onkin liioittelua, niin Tsukamoto osaa silti tarjota aina uudenlaisia elokuva, sellaisia joita muut ohjaajat eivät tee. Tähän peilaten, Gemini on Tsukamoton filmografiaan täydellisesti sopiva elokuva. Gemini on kauhuelokuva, jossa on mysteeri vahvana esillä.

Teksti sisältää juonipaljastuksia.

Gemini kertoo nuoresta lääkäristä, Yukio Daitokuji, (Masahiro Motoki) joka on palannut sodasta vanhempiensa luo asumaan. Talossa asuu myös hänen vaimonsa Rin (Ryo), joka kärsii amnesiasta. Rinin muistinmenetys on seurausta tulipalosta ja hänen menneisyytensä on mysteeri. Tulipalosta on ollut seurauksena myös iso paloarpi hänen jalkaansa.

Yukio on valmis ottamaan vastaanoton hoitamisen vastuulleen isältään (Yasutaka Tsutsui), mutta silti talossa ei ole kaikki kunnossa. Äiti (Shiho Fujimura) toteaa, että Rinin tultua taloon, on alkanut tapahtua outoja asioita. Talossa on myös välillä ikävä haju, jota yritetään puhdistaa siivoamalla. Yukio kokee, että joku tai jokin tarkkailee häntä jatkuvasti.

Eräänä päivänä perheen isä löytyy työhuoneestaan kuolleena epäilyttävissä olosuhteissa. Tämän seurauksena äiti saa jonkin tasoisen hermoromahduksen ja Yukio ja Rin pelkäävät hänen satuttavan itseään. Eräänä yönä äiti ei saa nukuttua ja lähtee käymään WC:ssä, mutta Yukio ja Rin lähtevät hänen peräänsä. Äiti hermostuu tästä ja käskee heidät takaisin nukkumaan. Matkalla vessaan äiti näkee edessään olevassa huoneessa olennon, ryysyläisen demonin, joka alkaa lähestyä häntä. Äiti on järkyttynyt tilanteesta ja kuolee.

Äidin kuoleman myötä tapahtuu pieni aikahyppy eteenpäin ja Yukio on ottanut vastaanoton hoidon velvollisuudekseen. Hän hoitaa potilaita hyvin, mutta yöllä ikkunan taakse tulee kerjäläinen huutamaan, että hänen lapsensa on sairastunut. Yukio huomaa, että lapsella on rutto ja käskee kaikkia toimimaan eristysprotokollan mukaan. Mutta juuri kun lasta ollaan alkamassa hoitamaan, niin ovelle tulee pormestarin apulainen kertomaan, että pormestari on kaatunut ja loukannut itsensä pahasti. Yukio ei voi hoitaa molempia ja joutuu tekemään valinnan ylä- ja alaluokan välillä. Yukio valitsee pormestarin hoitamisen ja lähettää äidin lapsensa kanssa pois. Myöhemmin Yukio kertoo Rinille rutosta ja sen kauheudesta selittääkseen valintaansa. Yukio myös paljastaa vihansa ja halveksuntansa slummien asukkaita kohtaan.

Vaikka Gemini poikkeaakin aikakaudeltaan Tsukamoton aikaisemmista elokuvista, niin Tsukamoto osaa hienosti hyödyntää tuota mahdollisuutta. 1910 Japanissa elettiin Meiji-kauden (1868-1912) loppua ja Japani oli modernisaation tiellä. Usein puvussa ja länsimaisessa vaatetuksessa viihtyvä Yukio ilmentää uutta aikaa ja hänen vanhempansa väistyvää vanhaa sukupolvea. Myös tuolloin olemassa olleet slummit (nykyään Japanissa ei slummialueita ole, vaikkakin esimerkiksi Tokiossa jotkut asunnottomat nukkuvat puistoissa.) olivat täynnä ihmisiä.

Tapahtumapaikkoina slummit ovat kuvattu erittäin hienosti. Slummit ovat rähjäisiä ja likaisia, mutta slummin asukkaat ovat pukeutuneet värikkäästi, monen kirjaviin rääsyihin ja voisikin ajatella, että he ovat esiintyjiä karnevaaleilla. Toinen hienosti kuvattu paikka on vastaanoton takapiha ja siellä oleva kaivo, valaistus ja varjot on saatu kuvattua täydellisesti.

Masahiro Motoki on erinomainen roolissaan Yukiona, vaikka rooli on erittäin vaativa. Myös Riniä näyttelevä Ryo on hyvä roolissaan, varsinkin kohtauksissa joissa hänen taustaansa ennen muistinmenetystä avataan. Avainkohtauksessa hän on odottamassa joen rannalla ja hän viihdyttää itseään käyttäytymällä kuin tylsistynyt lapsi. Tsukamoto muutenkin on usein kuvannut naishahmoja vahvoina hahmoina kuten elokuvissa Kotoko (KOTOKO 2011) ja A Snake of June (六月の蛇 Rokugatsu no Hebi 2002). Tadanobu Asano tekee elokuvassa pienen cameon.

Uskollisena omalle tyylilleen Tsukamoto pitää Geminin keston tiukkana, joten 84 minuuttia on juuri täydellinen mitta tarinalle. Tsukamoton elokuvista tietää, että ne eivät koskaan kestä yhtään pidempään kuin niiden täytyy.

Elokuvalle täytyy antaa iso suositus, joka sopii valtaviralle mainiosti. Kauhu- ja mysteerielokuvien ystäville juoni on hieman ohut ja ennalta arvattava, mutta toimii silti kokonaisuudessaan erinomaisesti. Keskiöön nousevat todella hyvät näyttelijäsuoritukset.

Tekijät: ohjaaja: Shinya Tsukamoto, käsikirjoitus: Shinya Tsukamoto, tarina: Edogawa Ranpo, näyttelijät: Masahiro Motoki, Ryo, Yasutaka Tsutsui, Shiho Fujimura, Akaji Maro, tuotantoyhtiö: Sedic, Marubeni, Kaijyu Theater, kesto: 84 min.

Kommentit